MAIL: kontakt@gazelka.pl
TEL: 530 070 206
Do niedawna w przestrzeni miejskiej dominowały ronda klasyczne. Jednakże dla większej przepustowości zaczęły się pojawiać ronda turbinowe. I praktycznie z miejsca wprawiły większość kierowców w małe osłupienie.
Ale zanim przejdziemy do tego tematu, to najpierw parę słów o rondzie klasycznym.
Przypomnijmy sobie zatem zasady jazdy.
Przed rondem najczęściej umieszczone są znaki „ruch okrężny” i „ustąp pierwszeństwa”. Co oznacza, że auta znajdujące się na rondzie mają pierwszeństwo przed tymi, które chcą na nie wjechać. Ta zasada dotyczy również tramwajów.
Jeśli chcemy wjechać na rondo, to musimy zająć odpowiedni pas. W przypadku jazdy prosto lub w prawo najbezpieczniej jest ustawić się na pasie prawym. Natomiast jeśli chcemy zjechać w lewo, to warto zająć pas lewy. A jeśli zmienimy zdanie będąc już na rondzie, to trzeba pamiętać, że przy zmianie pasa obowiązują takie same zasady, jak na drodze. Czyli kierujący pojazdem, który chce zmienić pas, jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi, który już na tym pasie się znajduje.
Dodatkowo wielu kierowców wyjeżdża z ronda z pasa wewnętrznego (nie jest to zabronione), co może powodować kolizyjne przecięcie się torów jazdy. Kolizje występują najczęściej wtedy, kiedy kierowca wjeżdżający na rondo z naszej prawej strony, chce w niezgodny z przepisami sposób, jechać w lewo lub zawrócić. Za przykład niech posłuży sytuacja, w której chcemy jechać prosto przez rondo z lewego pasa, co jest jak najbardziej dozwolone. Kierowca z pasa prawego może jechać na wprost lub skręcić w prawo. Jednak jedzie na rondzie w lewo i niejako chce nas objechać z prawej strony. Pomimo że to on wykonuje manewr z niewłaściwego pasa, to w momencie kolizji, my zjeżdżamy z lewego pasa i zajmujemy jego pas, co czyni nas sprawcą kolizji. Analogiczna sytuacja występuje, jeśli chcemy jechać w lewo z lewego pasa, a kierowca na prawym pasie postanawia zawrócić na rondzie.
W ten sposób ronda klasyczne się zatykają i tracą swoją przepustowość. I tutaj pojawia się rondo turbinowe.
Źródło: motoblondi.pl
Rondo turbinowe najczęściej składa się z dwóch pasów ruchu. Przed wjazdem na rondo tego rodzaju należy po dokonaniu wyboru kierunku jazdy, zająć odpowiedni pas ruchu. Informują nas o tym znaki umieszczone przed rondem. Późniejsza jazda jest już znacznie prostsza niż na tradycyjnym rondzie. Wjeżdżając na rondo turbinowe, trzymamy się tak naprawdę wyznaczonej trasy przejazdu.
W efekcie kolizyjność na rondzie turbinowym jest znacznie mniejsza, ponieważ minimalizujemy ryzyko zmiany pasa oraz spotkania się z innym pojazdem. Na rondzie turbinowym najczęściej zmieniamy pas na wewnętrzny, zazwyczaj pusty, kiedy chcemy zawrócić na rondzie. Łatwiej też skręcić w pierwszy zjazd w prawo, ponieważ dojazdu do ronda nie zajmują pojazdy, które mają inny zamiar.
Ronda turbinowe są proste w obsłudze, ponieważ otrzymujemy namalowane pasy, które prowadzą nas do odpowiedniego zjazdu.
Jeżeli chcemy skręcić w lewo na skrzyżowaniu, to zajmujemy lewy pas i jadąc nim, jesteśmy wyprowadzani na zewnątrz ronda bez konieczności zmiany pasa w trakcie. Kierowca, który próbowałby skręcić w lewo lub zawrócić z niewłaściwego — prawego pasa musi w tym momencie zmienić pas na lewy, co uniemożliwia mu linia ciągła. W przypadku kolizji to kierowca zajmujący niewłaściwy pas jest zmieniającym pas i jest winnym kolizji.
Źródło: magazyn-motoryzacyjny.pl
Tak, jeżeli zajmiemy nieodpowiedni pas ruchu, to nie zjedziemy z ronda w kierunku, który nas interesuje. A jeśli tak zrobimy, to złamiemy zakaz przekraczania linii ciągłej.
Znaki pionowe są identyczne jak w przypadku klasycznego ronda. Znak C-12 „ruch okrężny" i „ustąp pierwszeństwa"?
W środku linie wyznaczające pasy nie tworzą dwóch okręgów, wewnętrznego i zewnętrznego.
Nie. Zawsze przed rondem pojawiają się znaki C-12 „ruch okrężny" i A-7 „ustąp pierwszeństwa". Oznacza to, że będąc na rondzie mamy pierwszeństwo przed wjeżdżającymi na rondo.
Należy zająć prawy pas ze znakiem poziomym do skrętu w prawo.
Należy zająć pas do jazdy na wprost oznakowany znakiem poziomym.
Należy zająć lewy pas, zazwyczaj jest na tym pasie znak poziomy do skrętu w lewo.
Należy zająć lewy pas (jak do skrętu w lewo). Zawracanie najczęściej wymaga jeszcze zmiany pasa na pojawiający się po lewej stronie pas. Jest to łatwe do wykonania, ponieważ na pojawiającym się z lewej strony pasie nie będzie żadnego pojazdu.
powrót© 2017 gazelka.pl.
Biuro: ul. Batorego 35
02-591 Warszawa
Sala wykładowa:
ul. Batorego 39
Biuro: ul. Radarowa 26
02-137 Warszawa
Sala wykładowa:
ul. Radarowa 26
Biuro: ul. Cypryjska 6
02-761 Warszawa
Biuro: ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Polityka Cookies | Polityka Prywatności
Godziny otwarcia biura:
Pole Mokotowskie - Batorego
Poniedziałek: 17-20
Środa: 17-20
Piątek: 17-20
Radarowa
Poniedziałek: 9-17
Wtorek: 9-17
Środa: 9-17
Czwartek: 9-17
Piątek: 9-17
Cypryjska
Wtorek: 17-20
Czwartek: 17-20
Odlewnicza
Poniedziałek: 9-17
Wtorek: 9-17
Środa: 9-17
Czwartek: 9-17
Piątek: 9-17
.