W kolejnym odcinku „Instruktor radzi jak zdać prawo jazdy” zmierzymy się z tematem przejazdu przez skrzyżowania. Często wśród kursantów budzi to pewną kłopotliwość, dlatego chcemy rozjaśnić kilka aspektów z tym związanych.
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
Najczęstszym błędem jest przejazd na „późnym żółtym”, ale także niezatrzymanie pojazdu na zielonej strzałce S-2. Samochód musi zatrzymać się przed sygnalizatorem świetlnym, tymczasem kursanci często traktują zieloną strzałkę na równi z zielonym światłem i przejeżdżają, nie zatrzymując pojazdu. Czasami też błąd wynika z jazdy za tłumem, gdzie pierwszy samochód rusza, a następny jedzie za nim.
Przeczytaj również:
Jedyne remedium to spodziewać się za każdym razem ewentualnej zmiany świateł i zaznaczyć sobie w głowie „punkt decyzji”, do którego w razie ewentualnej zmiany świateł kursant będzie hamował, a za którym już nie. Wtedy uniknie się elementu zaskoczenia i impulsywnej reakcji. O strzałce trzeba po prostu pamiętać. W przypadku ruszania zza pojazdu, który stał przed sygnalizatorem, należy się i tak przy nim zatrzymać, a dopiero następnie wjechać ewentualnie za sygnalizator.
Jeśli masz już prawo jazdy i potrzebujesz podszkolić swoje umiejętności 'za kółkiem’ sprawdź: Jazdy doszkalające Warszawa
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
Poza wymuszeniem pierwszeństwa podczas wjazdu na rondo, kursanci często nieprawidłowo sygnalizują manewry, a także nieodpowiednio technicznie przygotowują samochód. Brak użycia kierunkowskazu podczas opuszczania skrzyżowania to błąd. Niekorzystne jest też zbyt szybkie podjeżdżanie do skrzyżowania na zbyt wysokim biegu, ponieważ w większości przypadków zasady pierwszeństwa (znak A-7 przed wjazdem) i geometria skrzyżowania wymuszają hamowanie i wolniejszą jazdę.
Prawy kierunkowskaz podczas zjazdu z ronda jest obowiązkiem, dlatego dobrze jest go włączyć tuż po minięciu przedostatniego zjazdu przed docelowym. Przed wjazdem na rondo dobrze jest zredukować prędkość do około 15-20 km/h i wybrać drugi bieg, aby wjazd i przejazd odbywał się przy maksymalnej płynności i możliwości obserwacji otoczenia.
Przeczytaj pozostałe odcinki: