Ostatnia szansa! 🚀 Wkrótce ceny kursów wzrastają. Zapisz się teraz i skorzystaj z obecnej ceny! ⌛

Jak jeździć po rondzie?

Zasady jazdy po rondzie spędzają sen z powiek wielu kursantom. Dlatego też jak zwykle szkoła nauki jazdy GAZeLka idzie Wam z pomocą!

Rondo z definicji powinno posiadać wyspę lub też plac, dookoła którego poruszają się pojazdy. Co więcej, ronda różnią się między sobą wielkością. Mogą być bardzo małe i posiadać jeden pas, mogą również mieć spore rozmiary i posiadać kilka pasów ruchu.

Ronda oznaczane są znakiem C-12, który wskazuje właśnie na ruch okrężny. Najczęściej idzie on w parze ze znakiem A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa”. Warto podkreślić również, że rondo to skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Samo słowo „rondo” w kodeksie nie istnieje.

Na zdjęciu: Rondo Plac Politechniki

Ważne: W 99 procentach znak C-12 faktycznie powiązany jest ze znakiem A-7. Natomiast kodeks (i pytania egzaminacyjne) przewidują istnienie ronda bez znaku A-7 (tylko C-12). Wtedy zasada związana z pierwszeństwem przejazdu jest inna – jest to sytuacja równorzędna.

Na zdjęciu: ul. Wesoła, Ursynów

Zasady ruchu na rondzie

Można powiedzieć, że jeżdżenie po rondzie niebyt różni się od zwykłego skrzyżowania. Wynika to z faktu, że wjeżdżając na rondo, nie zmieniamy kierunku jazdy. Skręt wymuszony jest jedynie poprzez geometrię jezdni.

A co z kierunkowskazem?

Teza: wjeżdżając na rondo nie musisz włączać kierunkowskazu.

Musimy przyznać, że jest to chyba najbardziej kontrowersyjny temat ostatnich lat. Faktycznie takie orzeczenie wydał sąd (co ciekawe rozpatrując skargę na egzamin państwowy). Wielu specjalistów (w tym większość managementu WORD Warszawa) nie zgodziło się z tym. Dlaczego bowiem mamy nie włączać kierunkowskazu jadąc w prawo pierwszym zjazdem.

Kierunkowskaz sygnalizuje intencje, więc kierowcy zbliżający się z innych stron ronda, znając nasz kierunek jazdy, mogą odpowiednio wcześniej zaaranżować swoją prędkość i zaplanować, czy będą musieli się zatrzymać lub będą mogli wjechać bez zatrzymania. Włącznie kierunkowskazu w dużej mierze zwiększa płynność poruszania się po rondzie, zwłaszcza w sytuacji dużego natężenia ruchu (np. Warszawa).

Poza tym rondo jest skrzyżowaniem, a zmieniając kierunek jazdy na skrzyżowaniu, kierowca ma obowiązek sygnalizować swoją intencję, czyli kierunkowskaz włączyć odpowiednio wcześniej. To wynika zarówno z kodeksu drogowego, aczkolwiek najważniejsze jest nieutrudnianie ruchu innych. A tak może być w przypadku braku sygnalizowania jazdy w prawo; inny kierowca zbliżający się do ronda właśnie z prawej strony zostanie zmuszony do zatrzymania, gdyż formalnie jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa. Po zatrzymaniu okaże się, że było ono (to zatrzymanie) niepotrzebne, gdyż kierowca opuścił rondo pierwszym wyjazdem (skręcił w prawo) niestety nie sygnalizując tego manewru. Wyobraźmy sobie, co się dzieje w przypadku próby wjazdu na rondo w godzinach szczytu, gdzie 10 aut z rzędu jedzie w prawo, a żaden z kierowców tego nie sygnalizuje.

Natomiast najciekawsze pytanie, co w przypadku skrętu w lewo? Tutaj zdania są podzielone. Brak włączenia kierunkowskazu podczas skrętu w lewo na małym rondzie, również może prowadzić do pewnego utrudnienia ruchu. Widząc kierowcę zbliżającego się z naprzeciwka, który sygnalizuje wjazd lewym kierunkowskazem, wiemy, gdzie pojedzie i możemy wcześniej zaaranżować swoją jazdę (zwolnić, zahamować do zatrzymania, zredukować bieg). W przypadku braku kierunkowskazu od poprzedzającego kierowcy oczywiście należy zrobić to samo, aczkolwiek nie mamy pewności, w którym kierunku on pojedzie.

Warto postawić pytanie, czy ten lewy kierunkowskaz może być dla kogokolwiek mylący? Naszym zdaniem — nie, dlatego na małych rondach jesteśmy zwolennikami sygnalizowania; w ten sposób również uczymy również swoich kursantów.

Oczywiście mamy całkowitą świadomość, że zdania są podzielone. Dlatego uważamy, że użycie kierunkowskazu jest dobrowolne, ale sugerujemy to robić. Współpraca na drodze to podstawa.

Wybór pasa przy wjeździe na rondo, podyktowany jest najczęściej tym, gdzie będziesz jechać dalej

Jeśli na rondzie są dwa pasy ruchu to:

  • jeśli chcesz jechać w prawo – zajmij prawy pas,
  • jeśli chcesz jechać prosto – zajmij prawy lub lewy pas
  • jeśli chcesz zjechać w lewo lub zawrócić – zajmij lewy pas.

W przypadku, gdy rondo posiada trzy pasy ruchu to:

  • jeśli chcesz jechać w prawo – zajmij prawy pas
  • jeśli chcesz jechać prosto – zajmij dowolny pas
  • jeśli chcesz jechać w lewo lub zawrócić – zajmij lewy pas

Warto dodać jeszcze, że

  • zajęcie pasa PRZED wjazdem na rondo,
  • zajęcie pasa JUŻ NA rondzie.

to dwie osobne rzeczy.

W pierwszym przypadku wynika to z kodeksu drogowego i niczym nie różni się od zajęcia pasa na skrzyżowaniu, które nie jest rondem.

Natomiast w drugim przypadku wynika to z przyjętej ogólnej zasady, że skoro 2 lub 3 pojazdy mogą wjechać na skrzyżowanie (w tym rondo) w tym samym momencie, to muszą one zając odpowiednie pasy. W pewnym uproszczeniu mówiąc: jeśli zajmujesz prawy pas przed wjazdem na rondo to „musisz” zając prawy pas na rondzie. Wyrażenie „musisz” należy potraktować ściśle w kategoriach edukacyjnych, aby uprościć ten manewr dla osób uczących się (natomiast samego przepisu próżno doszukiwać się w naszym kodeksie).

Jak zjeżdżać z ronda?

Kolejnym problematycznym tematem jest zjazd, czyli w sumie kwestia pierwszeństwa na rondzie. Musisz pamiętać, żeby odpowiednio wcześniej zasygnalizować chęć zjazdu prawym kierunkowskazem.

Przy zjeździe z ronda musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się prawym pasem. Dużym ułatwieniem w tym wypadku są ronda turbinowe, które zostały stworzone w myśl ruchu bezkolizyjnego.

Rondo z sygnalizacją świetlną

W przypadku dużych rond ruchem często kieruje sygnalizacja świetlna. Wtedy o pierwszeństwie przejazdu decyduje sygnalizator oraz ogólne zasady. Sygnalizacja często ułatwia poruszanie się po dużych rondach, porządkując je.

W kwestii zjazdu musimy poruszyć jeszcze jeden temat. Niestety wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. Jest to niezgodne z przepisami, jednakże dla wielu osób po prostu wydaje się bezpieczniejsze, ponieważ nie trzeba zmieniać pasa ruchu wewnątrz ronda. Niestety takie zachowanie powoduje tamowanie się rond, ponieważ zmniejsza się ich przepustowość przez to, że mniej aut może na rondo wjechać. Dlatego przestrzegamy przed tą „metodą”.

Nie odkładaj planów na jutro

Zapisz się na kurs już dziś!

Spis treści
Spodobał się artykuł?
Udostępnij znajomym