Przygotowanie do jazdy
Zaczynamy! Egzaminator poleci Ci przygotowanie się do jazdy. W trakcie przygotowań pamiętaj o następujących czynnościach:
Ustawienie fotela
Tutaj pamiętaj o ustawieniu siedziska z uwzględnieniem odległości od pedałów, ustawienie oparcia z uwzględnieniem odległości od kierownicy oraz ustawienie wysokości fotela z uwzględnieniem swojego wzrostu.
Ustawienie zagłówków
Najczęściej zagłówki są ustawione w pozycji optymalnej, jednakże koniecznie sprawdź to przed rozpoczęciem dalszej części egzaminu.
Ustawienie lusterek bocznych i lusterka wstecznego
Poniżej znajdziesz podpowiedź jak to zrobić. W przypadku lusterek bocznych musisz dobrze widzieć drogę oraz kawałek boku swojego auta. Natomiast w lusterku wstecznym musisz widzieć głównie tylną szybę.
Zapnij pasy
Kiedy ustawisz fotel i lusterka, nie zapomnij o pasach!
Włącz światła mijania
W czasie normalnej przejrzystości powietrza możesz używać świateł do jazdy dziennej, które włączają się automatycznie razem z silnikiem. Jeżeli jednak masz wątpliwości co do pogody użyj świateł mijania.
Zwolnij hamulec ręczny
Prawidłowe zwolnienie hamulca ręcznego spowoduje wyłączenie kontrolki.
Upewnij się czy wszystkie drzwi są zamknięte
Podpowie Ci też kontrolka drzwi, która w przypadku niezamkniętych drzwi będzie się świecić na czerwono.
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
Zadanie to polega na ruszeniu z miejsca i poruszanie się po pasie ruchu do przodu i do tyłu. Egzaminator będzie oceniał ten manewr pod kątem: płynnego zwiększania obrotów silnika, łagodnego podnoszenia sprzęgła oraz płynności jazdy. Oczywiście nie możesz najechać na linie i pachołki. Pamiętaj, że musisz zatrzymać się w wyznaczonym miejscu oraz w trakcie cofania sprawdzać otoczenie przy pomocy tylnej szyby i lusterek.
Ruch drogowy
Włączanie się do ruchu
Ten manewr rozpoczyna każdą naszą jazdę samochodem po drogach publicznych. Przy włączaniu się do ruchu pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności i ustąpieniu pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu.
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi
Pamiętaj o zajęciu odpowiedniej pozycji na drodze. Jedź możliwie blisko prawej krawędzi. Zachowaj odpowiedni odstęp od innych pojazdów i dostosuj prędkość do znaków lub do warunków drogowych (np. kiedy jest ślisko).
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi
Pamiętaj o zajęciu odpowiedniej pozycji na drodze, w tym wypadku powinien to być prawy pas. Jedź możliwie blisko prawej krawędzi. Zachowaj odpowiedni odstęp od innych pojazdów i dostosuj prędkość do znaków lub do warunków drogowych (np. kiedy jest ślisko).
Jazda drogami jednokierunkowymi
Pamiętaj o zajęciu odpowiedniej pozycji na drodze, w tym wypadku powinien to być prawy pas. Jedź możliwie blisko prawej krawędzi. Zachowaj odpowiedni odstęp od innych pojazdów i dostosuj prędkość do znaków lub do warunków drogowych (np. kiedy jest ślisko). Najistotniejszy jest skręt w lewo z takiej drogi, ponieważ musi być wykonany przy lewej krawędzi. Egzaminator na pewno sprawdzi pozycję naszego pojazdu podczas skrętu w lewo z jednokierunkowej.
Przejazd przez skrzyżowanie równorzędne
To zadanie polega na przejechaniu przez skrzyżowanie równorzędne trzy- lub cztero wlotowe. Oczywiście przed wjazdem na skrzyżowanie zachowaj szczególną ostrożność. Pamiętaj, że skrzyżowanie równorzędne to takie, na którym znaki nie określają pierwszeństwa przejazdu. Pierwszeństwo ma więc pojazd nadjeżdżający z prawej strony, czyli w skrócie obowiązuje zasada prawej ręki. Wyjątkiem są pojazdy szynowe i uprzywilejowane. Skrzyżowanie takie może, ale nie musi być oznakowane znakiem „skrzyżowanie dróg”.
Przejazd przez skrzyżowanie oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
Zachowaj szczególną ostrożność i obserwuj znaki. W tym przypadku mogą wystąpić następujące znaki: droga z pierwszeństwem, wlot dróg podporządkowanych, koniec drogi z pierwszeństwem, stop, ustąp pierwszeństwa. Dostosuj swoje zachowanie na drodze do znaku. Pamiętaj, że znak droga z pierwszeństwem nie zwalnia Cię z zachowania ostrożności i obserwowania innych uczestników ruchu.
Przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną
Poruszaj się zgodnie z tym, co pokazuje sygnalizacja świetlna. W zależności od „sygnału” podejmuj określone działanie. Zachowaj szczególną ostrożność i obserwuj pozostałych uczestników ruchu.
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
Określenie to dotyczy po prostu rond. Ruch na rondzie odbywa się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Pamiętaj, że wjeżdżając na rondo musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się rondzie. Włączając się do ruchu nie ma potrzeby używania kierunkowskazu. Użyj go w przypadku zmiany pasa ruchu na rondzie lub przy zjeździe. Zjazd z ronda dopuszczalny jest tylko z pasa zewnętrznego.
Przejazd przez przejścia dla pieszych
Przejście dla pieszych zawsze obliguje kierującego pojazdem do konkretnych zachowań. Zawsze pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności. Jeśli przed przejściem lub przy przejściu widzisz pieszego koniecznie zwolnij. Oczywiście pieszemu znajdującymi się na pasach należy bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa i się zatrzymać. Trzeba pamiętać, że nie możemy zmusić pieszego do zatrzymania, przyspieszenia lub zwolnienia. Natomiast jeśli pieszy minął nasz tor jazdy i jest na innej części jezdni to nie ma potrzeby czekać, aż całkowicie opuści przejście. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę naszą prędkość i odległość od pieszego i w żadnym wypadku nie możemy go przestraszyć.
Zawracanie
Zawracanie to manewr, który polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny. W trakcie zawracania kierujący pojazdem powinien zachować szczególną ostrożność. Pamiętaj, że zawracać nie wolno: w tunelu, na wiadukcie, na moście, na autostradzie, na drodze ekspresowej (z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych), na drodze jednokierunkowej, w warunkach, kiedy utrudnisz ruch innym użytkownikom oraz kiedy widzisz znak B-23, który oznacza zakaz zawracania. Zawracanie odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury, czyli wszelkiego rodzaju bram, wjazdów na parkingi czy dróg wewnętrznych.
Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe
Torowisko rzecz jasna obliguje Cię do zachowania szczególnej ostrożności. W trakcie przejazdu przez torowisko dostosuj prędkość tak, aby możliwe było zatrzymanie pojazdu w przypadku nadjeżdżającego pojazdu szynowego. Znaki, które możesz zobaczyć przy wykonywaniu tego manewru to: A-7 – ustąp pierwszeństwa, D-1 – droga z pierwszeństwem, C-12 – ruch okrężny. Przy torowisku mogą również wystąpić sygnalizatory świetlne.
Ważne: pojazd szynowy ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, chyba że znajdujesz się na drodze z pierwszeństwem lub pojazd szynowy opuszcza zajezdnię.
Przejazd przez tunel
Aby mieć pewność, że dany przejazd jest tunelem zwracaj uwagę na znaki. Przed wjazdem do tunelu stać będzie znak informacyjny D-37, a jego koniec pokaże Ci znak D-38. Przy znakach znajdziesz też podaną długość tunelu, co ułatwi Ci orientację w trakcie przejeżdżania przez tunel. Najważniejszym aspektem w przypadku tunelu jest jego sprawne przejechanie. Dlatego zabronione jest zatrzymywanie się, cofanie, zawracanie, często też obowiązuje zakaz wyprzedzania. Pamiętaj również o odstępach między pojazdami i włączeniu świateł mijanie jeżeli do tej pory jechałeś na światłach do jazdy dziennej.
Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego
Pamiętaj, że kierowca pojazdu powinien zwolnić lub zatrzymać się w celu umożliwienia wjazdu autobusowi z zatoki przystankowej lub zmiany pasa. W kwestii tramwajów kierowca zobowiązany jest zatrzymać się w takim miejscu, aby pojazd szynowy mógł zatrzymać się na przystanku i umożliwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Jazdę kontynuuj gdy tramwaj zamknie drzwi.
Wyprzedzanie
Wyprzedzanie to manewr polegający na przejechaniu obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. W przypadku wyprzedzania pamiętaj o trzech ważnych elementach: dojeżdżanie do pojazdu jadącego przed Tobą, przejechanie obok pojazdu wyprzedzanego oraz powrót na pierwotnie zajmowany pas ruchu. Wyprzedzać możesz kiedy:
- masz odpowiednią widoczność i dostatecznie dużo miejsca do wykonania manewru
- kiedy kierujący pojazdem jadący za Tobą nie rozpoczął wyprzedzania lub nie zasygnalizował takiego zamiaru
Omijanie
Omijanie to manewr, który polega na przejechaniu obok nieporuszającego się uczestnika ruchu. W trakcie omijania zachowaj bezpieczny odstęp oraz zmniejsz prędkość. Przed rozpoczęciem manewru przepuść pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka.
Ważne: nie wolno omijać pojazdu, który zatrzymał się by ustąpić pierwszeństwa pieszym oraz pojazdów oczekujących przed przejazdem kolejowym.
Wymijanie
Wymijanie to manewr polegający na przejeżdżaniu obok pojazdu lub uczestnika ruchu, który porusza się w przeciwnym kierunku. Pamiętaj o zachowaniu bezpiecznego odstępu oraz odpowiedniej prędkości.
Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
Parkowanie skośne jest chyba jednym z prostszych manewrów, ponieważ ustawienie auta nie nastręcza problemów.
Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem)
Ten rodzaj parkowania często powoduje szybsze bicie serca naszych kursantów. A niepotrzebne! Podjedź tak, by tylne koła Twojego auta znajdowały się w jednej linii z tyłem poprzedzającego Cię samochodu. Maksymalnie skręć koła i zacznij cofać, do momentu aż przednie światła Twojego samochodu będą na wysokości tylnych świateł zaparkowanego auta. Odkręć kierownicę w drugą stronę i cofnij. Następnie wyrównaj do krawężnika.
Zmiana pasa ruchu
Pamiętaj, że kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. Zmieniając pas nie możemy uczestnika ruchu, który ma pierwszeństwo zmusić do istotnej zmiany prędkości, tj. użycia hamulca, do zatrzymania lub do zmiany pasa.
Zmiana kierunku jazdy w prawo
Potocznie to po prostu skręt w prawo. Aby poprawnie wykonać ten manewr zajmij odpowiednią pozycję względem osi jezdni, w tym wypadku ustaw się bliżej prawej strony. Włącz kierunkowskaz, zwolnij i dostosuj bieg do prędkości.
Zmiana kierunku jazdy w lewo
Potocznie to po prostu skręt w lewo. Aby poprawnie wykonać ten manewr zajmij odpowiednią pozycję względem osi jezdni, w tym wypadku ustaw się bliżej lewej strony. Włącz kierunkowskaz, zwolnij i dostosuj bieg do prędkości.
Zawracanie na skrzyżowaniu
Zawracanie na skrzyżowaniu to manewr, w wyniku którego musimy wrócić na drogę, którą jechaliśmy tylko zająć przeciwny kierunek ruchu. Trzeba pamiętać, że zawrócić nie wolno kiedy zabronione jest to znakami zakazu lub nakazu oraz przy sygnalizatorze S-3 zezwalającym tylko na skręt w lewo.
Hamowanie do zatrzymania w wyznaczonym miejscu
W trakcie wykonywania tego zadania zwróć uwagę na dwa elementy. Musisz zatrzymać się w określonym miejscu w sposób niestwarzający zagrożenia i w widoczny sposób zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni. Miejscem, które wyznaczy Ci egzaminator będzie obszar drogi, na którym zatrzymanie jest dozwolone, ponieważ egzaminator nie może wydawać poleceń niezgodnych z przepisami ruchu drogowego. Ważne w tym zadaniu jest włączenie się ponownie do ruchu. Przed ruszeniem upewnij się w lusterkach, że możesz jechać i że ruszając nie utrudnisz ruchu na przykład pojazdom, które Cię omijają.
Hamowanie awaryjne
W trakcie hamowania awaryjnego docenisz poprawne ustawienie fotela. Najistotniejsza jest bowiem Twoja pozycja za kierownicą i odległość siedzisk od pedałów, ponieważ noga po wciśnięciu hamulca powinna być nadal lekko ugięta. W ten sposób możesz wcisnąć pedał hamulca z dużą siłą. Pamiętaj by w ostatnim etapie hamowania wcisnąć pedał sprzęgła by nie doprowadzić do zgaśnięcia silnika. Pamiętaj, że zadanie nie zostanie zaliczone, jeśli najpierw wciśniesz sprzęgło.
Właściwa zmiana biegów – jazda energooszczędna
Kandydat na kierowcę powinien włączyć czwarty bieg przed osiągnięciem prędkości 50 km/h, a zmiany biegów powinien wykonywać w zakresie od 1800 do 2600 obrotów na minutę.
Hamowanie silnikiem przy zatrzymaniu i zwalnianiu – jazda energooszczędna
Hamowanie silnikiem polega na zmniejszaniu prędkości poprzez zdejmowanie nogi z pedału gazu. Pamiętaj, że zadanie nie zostanie zaliczone jeśli zaczniesz hamować z użyciem sprzęgła.
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości
Na egzaminie praktycznym pamiętaj o przestrzeganiu określonej prędkości. Egzaminator może przerwać egzamin jeżeli przekroczysz dozwoloną prędkość o 20km/h. Pamiętaj też o tym, że nie możesz jechać zbyt wolno.
Powodzenia!