Kodeks drogowy 2021: co się zmieniło?

Back to Wpisy

Kodeks drogowy 2021: co się zmieniło?

Zwiększenie ochrony pieszych

W ramach zmian większą ochroną zostali objęci piesi na przejściach dla pieszych. Od tej pory kierujący pojazdem jest zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko samego przejścia, ale również okolicy. Celem tego założenia jest stworzenie bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszego, który się na niej znajduje oraz dla pieszych, którzy dopiero wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa mówi tylko o zachowaniu szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który już znajduje się na przejściu.

Wprowadzone nowe rozwiązanie zobowiązuje kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności, ustąpieniu pierwszeństwa i do zmniejszenia prędkości, tak by nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo. Dodatkowo obowiązkiem jest ustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu lub wchodzi na nie.

Rozporządzenie w kwestii pierwszeństwa dla pieszego wchodzącego na przejście nie uwzględnia tramwajów.

Nie patrz w telefon!

Regulacja zakazuje pieszemu korzystania z telefonu oraz innych urządzeń, które odciągają uwagę w trakcie wchodzenia na jezdnię. Pieszy jest zobowiązany do oceny bezpieczeństwa w trakcie przechodzenia przez jezdnię.

Rozwiązanie to ma w znaczny sposób poprawić bezpieczeństwo pieszych.

Regulacja ta jest uzupełnieniem, art. 15 ustawy Prawo o ruchu drogowym, która określa zakazy dla pieszych.

Zakaz jazdy na zderzaku

Policyjne statystyki mówią jasno. To właśnie niezachowanie odległości pomiędzy pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Tzw. jazda na zderzaku jest nagminna i sprawia, że w sytuacji awaryjnej kierowca nie ma szans na sensowną reakcję, ponieważ zaraz przed nimznajduje się następny pojazd. Ograniczone jest również pole widzenia, więc ciężko o bezpieczną jazdę, wtedy też nagłe wyhamowanie zazwyczaj skutkuje poważnymi wypadkami i karambolem.

Na drogach szybkiego ruchu bezpieczna odległość między pojazdami ma wynosić połowę aktualnej prędkości, czyli jeśli jedziesz 100 km/h to musisz zachować 50 m odstępu. Odstępstwo od tej reguły może wystąpić w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Ostatnią zmianą jest obniżenie prędkości na terenie zabudowanym w nocy do 50 km/h. Ma to oczywiście na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Analizy mówią jasno, że nawet 10 km/h robi ogromną różnice w momencie wypadku i mniejsza prędkość sprawia, że pieszy ma większe szanse na przeżycie.

 

Back to Wpisy