2 maja nasze biura stacjonarne będą nieczynne. W tym dniu infolinia będzie dostępna w godz. 9:00–20:00. Jazdy odbywają się zgodnie z harmonogramem.

Jakie są rodzaje lawet?

Często bywa, że słowa „autolaweta” i „laweta” stosowane są zamiennie, jednak w praktyce to dwa różne pojazdy o nieco innej funkcjonalności. Choć obydwa służą do przewozu innych pojazdów (od aut osobowych po maszyny budowlane), różnią się przede wszystkim budową i sposobem poruszania się po drodze.

Autolaweta i laweta – czym się różnią?

Laweta to przyczepa skonstruowana tak, by móc przewozić pojazdy, które z różnych przyczyn nie mogą poruszać się samodzielnie. Np. są uszkodzone lub nie mają jeszcze tablic rejestracyjnych. Lawety wykorzystuje się także do transportu łodzi, motocykli czy maszyn budowlanych. By ciągnąć lawetę samochodem, konieczne jest posiadanie haka holowniczego oraz prawa jazdy kategorii B+E.

Autolaweta (inaczej autotransporter) z kolei łączy w sobie samochód i platformę. Stanowi jeden pojazd z kabiną kierowcy i powierzchnią do przewozu ładunku. Wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B, by nią kierować (jest możliwe, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu (dmc) nie przekracza 3,5 t.). Autolawety zazwyczaj wykorzystuje się w usługach pomocy drogowej oraz do komercyjnych usług transportowych.

Rodzaje lawet

Istnieje kilka typów lawet samochodowych, które różnią się konstrukcją oraz przeznaczeniem:

  1. Lawety uniwersalne
    Nadają się zarówno do przewozu pojazdów, jak i towarów. Często wyposażone w burty, które da się łatwo zdjąć, co zwiększa ich wszechstronność przy różnych ładunkach.
  2. Lawety dwuosiowe z kołami pod podłogą („Garbusy”)
    Mają lekko ścięte części z przodu i z tyłu, a środkowa część jest płaska.
  3. Lawety podwójne dwu- lub trzyosiowe
    To odmiana „Garbusów”, lecz dostosowana do transportu dwóch pojazdów. Często wyposażone w dwie lub trzy osie (trzyosiowe zyskują popularność).
  4. Lawety z kołami po bokach
    Mają szeroki rozstaw całkowity ze względu na umiejscowienie kół po bokach, a ich zaletą jest niski próg załadunkowy.
  5. Uchylne lawety niskopodwoziowe
    Posiadają niewielkie koła i opony o niskim profilu, a rama podnosi się hydraulicznie. Dzięki temu pojazd łatwo wciągnąć na platformę.

Rodzaje autolawet

W przypadku autolawet platforma montowana jest na konkretnym podwoziu konkretnej marki. To ona decyduje o ich charakterystyce. Różnić je może m.in. liczba poziomów do przewożenia pojazdów, przeznaczenie (np. do aut osobowych, maszyn rolniczych), a także rodzaj zabudowy (otwarta lub zabudowana). W usługach pomocy drogowej przeważają proste, jednogabarytowe autolawety, natomiast w transporcie profesjonalnym spotyka się bardziej rozbudowane konstrukcje przystosowane np. do cięższych pojazdów.

Zarówno laweta, jak i autolaweta umożliwiają sprawny i bezpieczny transport różnego rodzaju pojazdów. Ostateczny wybór sprzętu zależy od celu wykorzystania i rodzaju ładunku, który ma być przewożony. Warto jednak pamiętać, że do ciągnięcia lawety niezbędne jest prawo jazdy kat. B+E, a żeby prowadzić autolawetę, wystarczy kategoria B.

Spis treści
Spodobał się artykuł?
Udostępnij znajomym