2 maja nasze biura stacjonarne będą nieczynne. W tym dniu infolinia będzie dostępna w godz. 9:00–20:00. Jazdy odbywają się zgodnie z harmonogramem.

Manewrowanie z przyczepą – jak sobie poradzić?

Jazda z przyczepą może okazać się nieocenioną umiejętnością w różnych sytuacjach. Od zwykłej przeprowadzki, przez wakacyjny wyjazd z rowerami, aż po przewóz dużych ładunków. Dla wielu kierowców to jednak wyzwanie, zwłaszcza jeśli chodzi o manewrowanie przy cofaniu czy parkowaniu. 

Zadbaj o odpowiednie przygotowanie

Hak holowniczy

  • Sprawdź, czy masz zamontowany hak – bez niego podpięcie przyczepy nie będzie możliwe.
  • Regularnie konserwuj – kula haka powinna być nasmarowana i (jeśli jest stała) chroniona przed korozją.

Rodzaj i stan przyczepy

  • Poproś o pomoc przy podczepianiu – druga osoba ułatwi Ci dokładne najechanie na dyszel.
  • Linka zabezpieczająca i elektryka – upewnij się, że przyczepa ma sprawną instalację świetlną, a linka (jeśli wymaga tego przepis) jest poprawnie zaczepiona.
  • Hamulce najazdowe (jeżeli są) – dbaj o ich sprawność, a także o prawidłowe ciśnienie w oponach.

Załadunek

  • Równomierny rozkład masy – ułóż cięższe przedmioty w pobliżu dyszla oraz nad osią przyczepy.
  • Unikaj przeciążenia – zbyt duży ciężar przyczepy może skutkować niestabilną jazdą, a w skrajnym przypadku – łamaniem przepisów.

Dodatkowe wyposażenie

  • Dwa trójkąty ostrzegawcze – jeśli przyczepa ulegnie awarii i zostanie na drodze, będziesz mógł bezpiecznie kontynuować podróż autem, zabierając drugi trójkąt ze sobą.
  • Ubezpieczenie OC przyczepy – chroni przed nieprzewidzianymi kosztami, jeśli spowodujesz szkodę podczas manewrowania czy jazdy i jest obowiązkowe.

Podstawy prawne i przepisy

Czy kategoria B uprawnia do jazdy z przyczepą?

  • Prawo jazdy kat. B – pozwala na ciągnięcie przyczepy lekkiej (do 750 kg DMC) 
  • Kod 96 – umożliwia przekroczenie 3,5 t zestawu do 4,25 t po zdaniu dodatkowego egzaminu praktycznego.
  • Prawo jazdy kat. B+E – daje większą swobodę (zestaw do 7 t), ale wymaga odrębnego kursu i egzaminu.

Limity i ograniczenia

  • DMC przyczepy (z hamulcem lub bez) musi odpowiadać zapisom w dowodzie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego.
  • Wymiary zestawu nie mogą przekraczać:
    • 4 m wysokości,
    • 2,55 m szerokości,
    • 18,75 m długości (samochód + przyczepa).
  • Dozwolona prędkość z przyczepą:
    • Obszar zabudowany: 50 km/h (o ile znaki nie stanowią inaczej).
    • Poza obszarem zabudowanym (drogi jednojezdniowe): 70 km/h.
    • Drogi dwujezdniowe, ekspresowe i autostrady: 80 km/h.

Technika jazdy

Jak nauczyć się cofać z przyczepą?

Cofanie to najbardziej newralgiczny manewr przy jeździe z przyczepą.

  • Zanim zaczniesz – ustaw przyczepę i samochód w linii prostej, wyreguluj lusterka i podnieś siedzisko, jeśli siedzenie jest zbyt nisko.
  • Zasada lustrzanego odbicia – aby skręcić przyczepą w prawo, kręcisz kierownicą w lewo; i odwrotnie. Rób to delikatnie, by nie złamać przyczepy zbyt ostro.
  • W razie wątpliwości – przerwij – możesz wyjść z auta i sprawdzić, czy masz wystarczająco miejsca. Jeśli pasażer towarzyszy Ci w podróży, poproś go o pomoc w obserwacji.
  • Ćwicz na pustym placu – im więcej praktyki, tym mniejsze ryzyko stresu czy uszkodzeń pojazdu.

Parkowanie

  • Z lekką przyczepą – gdy masz problem z wymanewrowaniem, możesz odpiąć ją i ustawić w wybranym miejscu ręcznie.
  • Z większą przyczepą (np. kempingową) – zawsze zachowuj szczególną ostrożność i planuj manewr z wyprzedzeniem. Weź pod uwagę, że przyczepa jedzie „ciaśniejszym” torem niż samochód.

Jazda po rondzie i zakrętach

  • Szerszy kąt wjeżdżania – koła przyczepy toczą się po mniejszym łuku niż koła samochodu, więc trzeba brać nieco szerszy zakręt, by uniknąć najechania na krawężnik lub inny pojazd.
  • Ostrożna zmiana pasów – pamiętaj, że Twój zestaw jest dłuższy niż zwykłe auto. Sprawdź w lusterkach, czy masz wystarczająco dużo miejsca.
  • Mniejsze prędkości – stabilność przyczepy pogarsza się przy wyższych prędkościach. Na rondzie warto zachować umiarkowane tempo i unikać gwałtownych ruchów kierownicą.

Przyspieszanie i hamowanie

  • Wzrost obciążenia – przyczepa zwiększa masę zestawu, dlatego musisz mocniej wcisnąć gaz, aby w miarę sprawnie wystartować.
  • Wydłużona droga hamowania – hamowanie powinno być delikatniejsze i rozpoczęte wcześniej, aby nie dopuścić do niekontrolowanych szarpnięć zestawu.

Ćwiczenie czyni mistrza

Manewrowanie zestawem z przyczepą może wydawać się skomplikowane, ale z czasem staje się niemal odruchem. Najważniejsze jest regularne trenowanie w bezpiecznych warunkach. Np. na pustym parkingu czy placu. Za każdym razem sprawdzaj lusterka i precyzyjnie wykonuj ruchy kierownicą.

  • Wybierz spokojne miejsce – brak pośpiechu i presji innych kierowców to idealne warunki do nauki.
  • Próbuj różnych scenariuszy – cofanie na wprost, cofanie z zakrętem, parkowanie równoległe, a nawet nawracanie.
  • Bądź cierpliwy – nawet doświadczeni kierowcy potrafią mieć trudności z przyczepą, szczególnie jeśli nie jeżdżą z nią na co dzień.

Manewrowanie z przyczepą nie musi być źródłem stresu, jeśli odpowiednio się do tego przygotujesz. Najważniejsze to zadbać o prawidłowy montaż i stan techniczny przyczepy, właściwe rozłożenie ładunku oraz poznać podstawowe zasady cofania i pokonywania zakrętów z dłuższym zestawem. Warto też regularnie ćwiczyć – początkowo w bezpiecznych miejscach, gdzie nie ma intensywnego ruchu. Dzięki temu zyskasz pewność siebie i unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek na drodze. Bezpiecznej jazdy!

Nie odkładaj planów na jutro

Zapisz się na kurs już dziś!

Spis treści
Spodobał się artykuł?
Udostępnij znajomym