2 maja nasze biura stacjonarne będą nieczynne. W tym dniu infolinia będzie dostępna w godz. 9:00–20:00. Jazdy odbywają się zgodnie z harmonogramem.

Najczęstsze błędy kursantów na automatycznej skrzyni biegów – jak ich uniknąć?

Samochody z automatyczną skrzynią biegów są coraz częściej wybierane przez przyszłych kierowców. Szczególnie w dużych miastach, gdzie ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie w korkach może być bardzo męczące. Mimo że nauka jazdy w automacie uchodzi za prostszą niż na „manualu”, w praktyce zdarzają się błędy specyficzne dla tego rodzaju przekładni. 

Błąd 1: Nieprawidłowe używanie przełożeń P, R, N, D

Wielu początkujących kierowców traktuje dźwignię automatycznej skrzyni nieco „na wyczucie”, co skutkuje myleniem trybów lub próbą zmiany przełożenia bez zatrzymania pojazdu. To dość ryzykowne. Szarpnięcia w czasie manewrów parkowania czy cofania mogą powodować uszkodzenia skrzyni. Aby temu zapobiec, lepiej jest ćwiczyć przełączanie biegów na spokojnie. Upewnij się, że auto stoi nieruchomo przed wrzuceniem R albo P, zwłaszcza przy manewrach typu parkowanie prostopadłe, równoległe, czy zawracanie.

Błąd 2: Zbyt gwałtowne operowanie pedałem gazu i hamulca

Jednym z największych atutów automatu jest płynna jazda bez konieczności zmiany biegów, ale niektórzy kursanci mają tendencję do „szarpanej” jazdy. Ostro ruszają spod świateł i równie gwałtownie hamują. W rezultacie zużycie paliwa rośnie, a kierowca naraża się na nieprzyjemne sytuacje w ruchu drogowym. Aby temu zapobiec warto ćwiczyć stopniowe dodawanie gazu i obserwowanie otoczenia z wyprzedzeniem. Dzięki temu zwiększy się płynność jazdy i komfort podróżowania.

Błąd 3: Zaniedbanie techniki ruszania i zatrzymywania się na wzniesieniach

Choć automatyczna skrzynia zwykle pomaga przy ruszaniu pod górę, kursanci niekiedy cofają się, nieprawidłowo wciskając pedał hamulca lub nie korzystając ze wspomagania systemu Hill Start Assist (jeśli auto go posiada). W efekcie pojazd stacza się, a to grozi kolizją z innymi uczestnikami ruchu. Aby tego uniknąć, należy pamiętać o mocnym wciśnięciu hamulca przy zatrzymaniu na wzniesieniu i delikatnym dodawaniu gazu, gdy chcesz ruszyć do przodu. Jeśli Twoje auto nie ma systemu wspomagającego, po prostu poćwicz łączenie pedału hamulca i gazu na mało uczęszczanej drodze lub placu manewrowym. (można tu dodać opcję wspomagania się na wzniesieniu hamulcem postojowym, czyli potocznie zwanym “ręcznym”, ponieważ pomimo automatycznej skrzyni biegów, na egzaminie również występuje manewr “ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu”)

Błąd 4: Jazda na biegu jałowym (N) podczas ruchu

Czy jazda na biegu jałowym jest ekonomiczna?

Pewna grupa kursantów wierzy, że wrzucenie biegu „N” (neutralnego) w trakcie jazdy pozwala zaoszczędzić paliwo lub ułatwia długie zjazdy z górki. Niestety, jest to nie tylko niezgodne z ideą działania automatycznej skrzyni, ale i niebezpieczne. W trybie „N” tracisz kontrolę nad prędkością, a hamowanie silnikiem nie działa. W efekcie łatwo o przegrzanie hamulców i zużycie przekładni w sposób nieprzewidziany przez producenta. Dlatego najlepiej pozostać przy trybie „D” i pozwolić skrzyni biegów odpowiednio dopasować przełożenia do sytuacji na drodze.

Automatyczna skrzynia biegów z jednej strony ułatwia jazdę, zwłaszcza w zatłoczonych miastach i przy częstych manewrach, z drugiej wymaga znajomości kilku specyficznych zasad. Unikanie częstych błędów, od niewłaściwego używania przełożeń aż po jazdę w neutralu, pozwoli nie tylko szybciej zdać egzamin, ale i utrzymać samochód w dobrej kondycji. 

Spis treści
Spodobał się artykuł?
Udostępnij znajomym