Ostatnia szansa! 🚀 Od marca ceny kursów wzrastają. Zapisz się teraz i skorzystaj z obecnej ceny! ⌛

Prawo jazdy na motor

Z tego artykułu dowiesz się, co jest potrzebne, aby zdać prawo jazdy na motor. Wyjaśniamy wszystko krok po kroku. Nie pozostaje Ci nic innego, jak przekonać się, że to nic trudnego!

Co jest potrzebne?

  • Profil Kandydata na Kierowcę będzie Ci potrzebny do części praktycznej. Należy uzyskać go w dziale komunikacji (w starostwie lub urzędzie dzielnicy).
  • Zdjęcie. Będzie Ci ono potrzebne do Profilu Kandydata na Kierowcę.
  • Badania lekarskie.

Jak wygląda część teoretyczna?

Kurs jest podzielony na części: wiadomości ogólne, pojęcia podstawowe i testy. Wszystkie pojęcia przedstawione są po kolei: od najprostszych do tych nieco trudniejszych.
Przyswajanie lekcji krok po kroki pomoże Ci uzyskać  kompleksową wiedzę, którą później użyjesz w trakcie jazd.

Jak wygląda część praktyczna?

Część praktyczna to 20 godzin kursu. Około 14 godzin zajmują zadania na placu. A pozostałe 6 godzin to jazdy po mieście. W trakcie części praktycznej kursant oczywiście jest na motorze, a za nim autem podążą instruktor. Jak wygląda komunikacja między kursantem na motorze a instruktorem? Bardzo prosto! Kursant ma słuchawkę w uchu, gdzie słyszy polecenia i instrukcje jadącego za nim instruktora. Oczywiście połączenie funkcjonuje w dwie strony i kursant również może rozmawiać z instruktorem.

Prawo jazdy na motor: zadania na egzaminie praktycznym

Plac:

Na placu musisz sprawdzić stan techniczny pojazdu, sprawdzić łańcuch, zdjąć motor z podpórki i umieścić pojazd w wyznaczonym stanowisku. Następnie musisz ponownie umieścić go na podpórce i przygotować się do jazd z wykorzystaniem stroju ochronnego.
Na te wszystkie elementy masz maksymalnie 5 minut.

Zadania na placu:

Jazda po łukach w kształcie cyfry 8: pięciokrotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8. Elementy również oceniane: upewnienie się czy jest możliwość jazdy i płynne ruszenie.
Slalom wolny: dwukrotny przejazd pomiędzy pięcioma bramkami. Elementy również oceniane: upewnienie się, czy jest możliwość jazdy i płynne ruszenie.
Slalom szybki: dwukrotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy trzema pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową. Elementy również oceniane: upewnienie się, czy jest możliwość jazdy i płynne ruszenie.
Ominięcie przeszkody: dwukrotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda. Elementy również oceniane: upewnienie się, czy jest możliwość jazdy i płynne ruszenie.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Zadania w mieście:

W mieście egzaminator ocenia płynność i bezpieczeństwo jazdy, znajomość przepisów oraz umiejętność poruszania się w ruchu drogowym z innymi jego uczestnikami.

Jak się przygotować do pierwszych jazd?

Zwykle szkoła jazdy zapewnia podstawowe wyposażenie. Kursanci jednak często lepiej czują się w swoich rzeczach. Należy zatem mieć dobrze dopasowany kask, porządne buty (stabilne i takie, które Ci nie spadną i nie będą niepotrzebnie zabierać Twojej uwagi. Klapki, japonki, sandały i buty na obcasie odpadają!) oraz kurtkę motocyklową.

Prawo jazdy na motor od ilu lat?

Kategoria A1: od 16. roku życia
Kategoria A2: od 18. roku życia
Kategoria A: od 24. roku życia

Przy czym kategorię A można zrobić wcześniej, w przypadku jeśli minęły pełne dwa lata od kiedy masz kategorię A2. Często kursanci kategorię A2 mają już w wieku 18 lat, więc wtedy mogą w wieku 20 lat podejść do egzaminu na kategorię A.

O co chodzi z tymi kategoriami na motor?

Kategoria A1 uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Kategoria A2 uprawnia do kierowania motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

Kategoria A uprawnia do kierowania motocyklem (motocykl – pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy) oraz motocyklem z przyczepą motocyklową o masie nieprzekraczającej masy własnej motocykla i 100 kg.

 

Spis treści
Spodobał się artykuł?
Udostępnij znajomym