Podczas gdy wielu Polaków marzy o podwyżce do 6 000 zł netto, kierowcy TIR-ów już dawno przekroczyli tę granicę. W branży transportowej od lat popyt na nowych pracowników przewyższa podaż, a wykwalifikowany profesjonalista za kierownicą 40-tonowej ciężarówki może zarobić więcej niż lekarz czy prawnik – i to bez konieczności ukończenia studiów.
Dlaczego więc wszyscy nie zostają kierowcami ciężarówek? Odpowiedź kryje się w specyfice zawodu, który wymaga nie tylko odpowiednich uprawnień i kwalifikacji, ale także gotowości do życia w ciągłym ruchu.
Jak zostać kierowcą TIR-a?
Zanim sprawdzimy, ile zarabia kierowca TIRa w Polsce i za granicą, rzućmy szybko okiem na kilka kwestii technicznych, dotyczących tego zawodu. Po pierwsze określenie „kierowca TIRa” nie jest do końca fachowym terminem. Powinniśmy raczej napisać „kierowca samochodu ciężarowego”, „kierowca ciągnika siodłowego z naczepą”, czy w ostateczności „kierowca ciężarówki”. Jednak w mowie potocznej bardzo często stosowany jest zwrot „kierowca TIRa”, pozwolimy sobie więc używać go zamiennie z innymi terminami.
Jak zostać kierowcą pojazdów ciężarowych? Po pierwsze potrzebujesz odpowiedniego prawa jazdy – kategorii C lub jeszcze lepiej kategorii C i C+E.
Kurs C, C+E (łączony) + Kwalifikacja wstępna przyspieszona
Taniej w pakiecie -500 zł
To jeszcze jednak nie wszystko. Poza samym prawem jazdy niezbędne są także uprawnienia do przewozu rzeczy. W tym celu musisz ukończyć kurs kwalifikacji zawodowej. Tego, jak wygląda taki kurs i ile kosztuje, dowiesz się z naszego wpisu:
Jakie są obowiązki kierowcy samochodów ciężarowych?
To, jak wygląda praca kierowcy samochodu ciężarowego na co dzień, zależy oczywiście od tego, czy jeździsz na trasach krajowych, czy międzynarodowych, jakie ładunki wozisz itp. Jest jednak kilka wspólnych elementów pracy kierowcy ciężarówki. Kluczowe zadanie to oczywiście przewóz towarów na różne dystanse, co wymaga nie tylko biegłości w prowadzeniu pojazdu, ale także odpowiedzialności za przewożony ładunek i stosowania się do przepisów ruchu drogowego. Kierowca musi regularnie kontrolować stan techniczny pojazdu, dbać o jego konserwację i porządek w kabinie ciężarówki i części ładunkowej. Dodatkowe czynności w pracy kierowcy TIRa to zarządzanie dokumentacją transportową, rozliczanie paliwa czy sporządzanie protokołów szkodowych. Kierowcy często uczestniczą także w procesie załadunku i rozładunku towarów, co wymaga współpracy z innymi pracownikami oraz dbałości o właściwe rozmieszczenie ładunku dla jego bezpiecznego transportu.
Ile zarabia kierowca ciągnika siodłowego (TIRa) w Polsce?
Jesteś ciekaw, ile zarabia kierowca TIRa na krajowych trasach w 2025? Sprawdźmy, co na ten temat mówią dane z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, prezentowane na portalu Wynagrodzenia.pl. Z ankiety przeprowadzonej na grupie ponad 1400 kierowców samochodów ciężarowych wynika, że mediana na tym stanowisku to 7020 zł brutto. Czym jest mediana wynagrodzeń? Jest to wartość, która dzieli zbiór wszystkich wynagrodzeń na dwie równe części. Połowa osób na takim stanowisku zarabia mniej niż mediana, a druga połowa więcej. Średnie wynagrodzenie kierowcy ciężarówki plasuje się w przedziale od 5700 do 9340 zł brutto. Aż jedna czwarta kierowców zarabia powyżej 9340 zł brutto miesięcznie. Skąd taki duży rozrzut? Po pierwsze w grupie kierowców samochodów ciężarowych są nie tylko tzw. kierowcy TIRów. Do tej grupy zawodowej zaliczają się także kierowcy ciężarówek na budowach, kierowcy znacznie mniejszych samochodów ciężarowych pracujący lokalnie itp.
Od czego zależą zarobki kierowcy TIRa?
Na finalne wynagrodzenia kierowców wpływa kilka różnych czynników. Są to między innymi:
- rodzaj tras (zwykle międzynarodowy kierowca TIR zarabia więcej),
- system pracy (np. 2/1, 3/1, 4/1 – oznacza stosunek tygodni w trasie do czasu wolnego od pracy),
- forma zatrudnienia (umowa o pracę, B2B),
- diety, dodatki i premie,
- dodatkowe uprawnienia (np. prawo jazdy C+E, ADR),
- doświadczenie i rodzaj samochodu ciężarowego (ciągnik siodłowy z naczepą, chłodnia, cysterna).
Ile zarabia kierowca ciężarówki w Niemczech?
Żeby podeprzeć się konkretnymi danymi, zajrzeliśmy na niemiecki portal Gehalt.de. Mediana zarobków w przypadku kierowcy ciężarówek w Niemczech wynosi 3130 EUR brutto miesięcznie (przy założeniu 40 godzin pracy w tygodniu). Średnie zarobki kierowcy TIRa w niemieckiej firmie wynoszą od 2844 do 3444 EUR brutto miesięcznie. A 25% najlepiej zarabiających kierowców może pochwalić się pensją powyżej 3444 EUR brutto miesięcznie. Z kolei wg. portalu StepStone.de najlepiej w Niemczech płacą firmy transportowe ze Stuttgartu, Hamburga i Bonn.
| Wynagrodzenie kierowcy TIRw Niemczech miesięcznie (EUR) | Wynagrodzenie kierowcy TIR w Niemczech miesięcznie (PLN*) | |
| Mediana wynagrodzenia | 3130 | 13 333 |
| Minimalne wynagrodzenie | 2844 | 12 115 |
| Najwyższe wynagrodzenie | 3444+ | 14 671 |
*-średni kurs EUR Narodowego Banku Polskiego z dnia 14.08.2025
Ile zarabia kierowca ciężarówki w Norwegii?
Rzućmy teraz okiem, ile zarabiają kierowcy w transporcie międzynarodowym pracujący w norweskich firmach. Kraje skandynawskie to już od lat bardzo popularny kierunek migracji zarobkowej dla pracowników z Polski. Według danych z 2025 roku portalu no.jooble.org mediana zarobków kierowcy samochodu ciężarowego to 39 000 NOK, czyli około 13 962 zł, licząc po średnim kursie NBP z połowy sierpnia br. Podobnie jak w przypadku Polski czy Niemiec to oczywiście kwota orientacyjna, zależna od szeregu czynników.
Ile zarabia kierowca ciężarówki w Szwajcarii?
Zapotrzebowanie na zawodowych kierowców stale rośnie w większości krajów Europy Zachodniej. Dotyczy to także Szwajcarii. Mimo że kraj ten nie ma tak otwartego rynku pracy, jak państwa należące do Unii Europejskiej, to coraz częściej można natrafić na oferty pracy skierowane do polskich kierowców. Ile można zarobić za kierownicą samochodu ciężarowego w szwajcarskiej firmie? Oferty pracy kuszą zarobkami od 4 500 do nawet 6 000 CHF miesięcznie, co przekłada się na 18 000 do 25 000 zł. Pamiętaj jednak, że koszty życia w Szwajcarii są znacznie wyższe niż w Polsce, a nawet w Niemczech. Zwykle warunkiem jest także komunikatywna znajomość języka obcego (najczęściej niemieckiego).
Ile zarabia kierowca ciężarówki w Anglii?
Wielka Brytania to kolejny z europejskich krajów, który już od kilku lat odczuwa braki kadrowe wśród zawodowych kierowców ciężarówek. Mimo że brexit spowodował częściowe zamknięcie rynku pracy w UK, wykwalifikowani specjaliści, w tym kierowcy ciężarówek nadal bez większych problemów znajdą tam pracę. Dlaczego warto rozważyć pracę kierowcy TIRa w Wielkiej Brytanii? Główny powód to oczywiście wysokość zarobków. W zależności od tego, czy jeździsz na trasach krajowych, czy międzynarodowych kierowca ciężarówki w UK może liczyć na zarobki od 1800 do 2500 funtów netto miesięcznie. Przy aktualnym kursie daje to średnie wynagrodzenie na poziomie ok. 10 600 zł netto, czyli plus minus niecałe 13 000 zł brutto. Dla wielu młodych ludzi praca kierowcy ciężarówki w Anglii jest też atrakcyjna ze względu na język – statystycznie łatwiej o pracownika z komunikatywnym angielskim niż niemieckim czy norweskim.
Zarobki kierowcy TIRa – porównanie
| Polska | Niemcy | Norwegia | Szwajcaria | Anglia | |
| Średnie wynagrodzenie brutto w PLN | 7 020 | 13 333 | 13 962 | 21 500 | 13 000 |
Z zebranych przez nas danych wynika, że kierowcy zarabiają najwięcej w Szwajcarii. Jest to też jednak kraj o najwyższych kosztach życia w naszym mini zestawieniu. Szukając pracy, weź pod uwagę nie tylko średnie wynagrodzenie kierowców, ale także dodatkowe koszty, które będziesz regularnie ponosił.
Jakie są zalety i wady pracy jako kierowca TIRa?
Jak każdy zawód praca jako kierowca ciężarówki ma swoje plusy i minusy. Do zalet na pewno można zaliczyć:
- szansa na podróżowanie oraz odkrywanie nowych miejsc, co dla wielu oznacza poczucie wolności,
- atrakcyjne wynagrodzenie – kierowca TIRa w ruchu międzynarodowym może liczyć na znacznie wyższe zarobki niż w przypadku pracy stacjonarnej w kraju,
- duże zapotrzebowanie na kierowców ciężarówek gwarantuje stabilność zatrudnienia.
Niemniej jednak są też mankamenty takiej pracy.
- Częste wyjazdy i dużo czasu poza domem może komplikować życie rodzinne.
- Stres związany z jazdą w trudnych warunkach drogowych.
- Konieczność pracy nocą i w weekendy (choć zwykle wiąże się to z dodatkowym wynagrodzeniem).
Mimo tych trudności większość kierowców ceni swoją pracę za unikalne możliwości rozwoju osobistego i finansowego.


