Strefa czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 – jakie zasady?

Od 1 lipca 2024 roku Warszawa wprowadza strefę czystego transportu (SCT), która zmienia zasady poruszania się po centralnych dzielnicach miasta. Nowe przepisy mają na celu znaczną redukcję zanieczyszczeń powietrza poprzez ograniczenie ruchu pojazdów, które emitują ich najwięcej, a ich wdrażanie będzie przebiegać etapami. Zapoznaj się z nowymi zasadami, aby dostosować się do wprowadzanych zmian.

Wymagania dla pojazdów

Aby móc wjechać do strefę czystego transportu, Twój samochód musi spełniać określone normy:

  • Samochody benzynowe muszą spełniać normę Euro 2 (rocznik 1997 lub nowszy).
  • Samochody dieslowe muszą spełniać normę Euro 4 (rocznik 2005 lub nowszy).

Obszar objęty ograniczeniami

Strefa czystego transportu obejmuje większość Śródmieścia, a także fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy oraz części Pragi Północ i Południe. Granice strefy zostały oznaczone specjalnymi znakami: D-54 wskazującym na strefę czystego transportu oraz D-55 oznaczającym jej koniec.

Kto jest zwolniony z zasad strefy czystego transportu?

Nie wszyscy kierowcy muszą dostosować się do nowych przepisów od razu. Wprowadzono kilka wyjątków:

  • Mieszkańcy Warszawy, którzy płacą podatki w mieście, będą mieli czas do 2028 roku, aby dostosować się do zasad SCT.
  • Seniorzy, którzy do końca 2023 roku ukończyli 70 lat i byli właścicielami swoich samochodów przed 1 stycznia 2024 roku, również zostali zwolnieni.
  • Motocykle i pojazdy zabytkowe nie zostały objęte zasadami.
  • Wyjątki obejmują także pojazdy służb ratunkowych, takich jak policja, pogotowie, straż pożarna oraz transport osób z niepełnosprawnościami.

Jakie są etapy wdrożenia strefy czystego transportu?

Wdrażanie strefy czystego transportu w Warszawie odbywa się stopniowo. Oto harmonogram przewidzianych zmian:

Etap 1 (od 1 lipca 2024)

  • Benzynowe (w tym LPG): norma Euro 2 lub rocznik 1997 (maks. 27 lat)
  • Diesle (w tym LPG): norma Euro 4 lub rocznik 2005 (maks. 19 lat)

Etap 2 (od 2026)

  • Benzynowe (w tym LPG): norma Euro 3 lub rocznik 2000 (maks. 26 lat)
  • Diesle (w tym LPG): norma Euro 5 lub rocznik 2009 (maks. 17 lat)

Etap 3 (od 2028)

  • Benzynowe (w tym LPG): norma Euro 4 lub rocznik 2005 (maks. 23 lat)
  • Diesle (w tym LPG): norma Euro 6 lub rocznik 2014 (maks. 14 lat)

Etap 4 (od 2030)

  • Benzynowe (w tym LPG): norma Euro 5 lub rocznik 2009 (maks. 21 lat)
  • Diesle (w tym LPG): norma Euro 6dT lub rocznik 2017 (maks. 13 lat)

Etap 5 (od 2032)

  • Benzynowe (w tym LPG): norma Euro 6 lub rocznik 2014 (maks. 18 lat)
  • Diesle (w tym LPG): norma Euro 6d lub rocznik 2020 (maks. 12 lat)

Konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów

Jeśli jeszcze nie dostosowałeś swojego pojazdu do wymagań SCT, wjazd do strefy czystego transportu wiąże się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości 500 zł. Przestrzeganie przepisów jest kontrolowane przez kamery oraz patrole, które monitorują ruch zarówno na wlotach do strefy, jak i wewnątrz niej.

Nie odkładaj planów na jutro

Zapisz się na kurs już dziś!

Spis treści
Spodobał się artykuł?
Udostępnij znajomym