Już od września tysiące kandydatów na kierowców zmierzy się z nowym wyzwaniem – Suzuki Swift dołącza do dotychczasowego Hyundaia i20 w warszawskich ośrodkach WORD. Czas na szybką lekcję obsługi, zanim podejdziesz do egzaminu praktycznego na prawo jazdy.
Jazdy doszkalające Suzuki Swift
Przygotujemy Cię do egzaminu
Obsługa pojazdu na egzaminie – Suzuki Swift
Suzuki Swift od 15 września 2025 to nowy samochód egzaminacyjny w warszawskich oddziałach WORD. Model ten w niektórych kwestiach nieco różni się od dotychczasowego, Hyundaia i20, zwłaszcza jeżeli chodzi o obsługę. Poniżej krótki poradnik, jak w Suzuki Swift przebiega egzaminacyjne przygotowanie do jazdy oraz czynności kontrolno-obsługowe.
Suzuki Swift pod maską – jak i gdzie sprawdzić płyny?
Tytułem przypomnienia, czynności owe podzielone są na dwie części: sprawdzenie poziomu płynów eksploatacyjnych i sygnału dźwiękowego, oraz sprawdzenie działania wszystkich świateł.
Standardowo, pierwsza część polega na sprawdzeniu jednego z pięciu poniższych elementów:

Sygnał dźwiękowy





Otwarcie pokrywy silnika


Płyn do spryskiwaczy
Poziom płynu należy sprawdzić wzrokowo. Przy wyższym poziomie będzie on widoczny bezpośrednio, przy niższym należy zajrzeć do środka zbiornika po otwarciu pokrywki. Zbiornik nie posiada wskazań minimum i maksimum, płyn powinien być uzupełniony pod korek.


Płyn chłodzący
Poziom płynu należy sprawdzić wzrokowo na skali minimum i maksimum. W przypadku zbiornika tego płynu poziom minimalny i maksymalny oznaczone są odpowiednio słowami LOW i FULL. Zbiornik umieszczony jest dosyć nisko, tak że skala znajduje się niemal przy samej nawierzchni, aczkolwiek jest dobrze widoczna. Poziom płynu musi zawierać się pomiędzy L i F.



Płyn hamulcowy


Olej silnikowy
Poziom oleju należy sprawdzić na miarce, na której znajduje się skala minimum i maksimum, w postaci dwóch punktów na dole miarki. Po wyjęciu miarki z silnika należy ją oczyścić w dolnej części, włożyć z powrotem i wyjąć ponownie, dopiero wówczas dokonując odczytu. Poziom oleju powinno się również sprawdzać po odczekaniu kilkunastu minut od wyłączenia silnika, a samochód powinien być zaparkowany na płaskiej i równej powierzchni. Prawidłowy poziom oleju musi zawierać się pomiędzy punktami minimum i maksimum, zaznaczonymi poprzez wygięcie miarki.
W przeciwieństwie do pozostałych płynów eksploatacyjnych, wlew oleju znajduje się w odrębnym miejscu od wskaźnika poziomu, aczkolwiek jest tuż obok uchwytu miarki.
Światła Suzuki Swift – wszystko, co musisz wiedzieć, przed egzaminem na prawo jazdy
Druga część zadania składa się z ośmiu elementów – ośmiu typów obowiązkowego oświetlenia samochodu. Suzuki Swift wyposażone są ponadto w światła do jazdy dziennej oraz czujnik zmierzchu, który automatycznie włącza światła mijania po wykryciu gorszego światła, niemniej obie nie należą do obowiązkowego wyposażenia samochodu, nie są zatem częścią egzaminacyjnego zadania.Światła do jazdy dziennej włączają się domyślnie po uruchomieniu silnika, kiedy przełącznik świateł ustawiony jest w pozycji OFF. Czujnik zmierzchu nie jest wówczas aktywny, tak że światła do jazdy dziennej pozostaną włączone przez cały czas.
Czujnik zmierzchu staje się aktywny po ustawieniu przełącznika świateł w pozycji AUTO. Po wykryciu gorszego światła, np. podczas zachmurzenia, zapadającego zmroku czy jazdy tunelem, automatycznie uruchomią się światła mijania, a dla potwierdzenia zaświeci się kontrolka świateł z wpisaną literą A wewnątrz. Należy jednak uważać z zaufaniem do tej funkcji, ponieważ czujnik bazuje wyłącznie na natężeniu światła, zatem nie przełączy świateł np. w przypadku padającego deszczu, jeżeli niebo dostatecznie się nie ściemni.


Standardowo, pierwsza część składa się ze sprawdzenia jednego z pięciu poniższych elementów:

Światła pozycyjne/postojowe





Światła mijania




Światła drogowe




Światło przeciwmgłowe tylne
Światło przeciwmgłowe tylne znajduje się tylko z tyłu pojazdu, pod tablicą rejestracyjną. Żarówka odpowiedzialna za światło przeciwmgłowe jest wyłącznie jedna.

Światła kierunkowskazów







Światła awaryjne
Światła hamowania




Światło cofania
Światło uruchamia się ustawiając dźwignię zmiany biegów w pozycji biegu wstecznego (R). Silnik jest wówczas wyłączony, dlatego nie jest potrzebna druga osoba do pomocy – samochód nie ruszy z miejsca, można spokojnie opuścić miejsce kierowcy i sprawdzić działanie światła samodzielnie.
Bieg wsteczny włącza się w ten sam sposób, co w Hyundai i20 – w prawo i w dół, bez pokonywania żadnych zabezpieczeń po drodze.


Regulacja siedzenia i lusterek
Przygotowanie samochodu do jazdy, czyli regulacja siedzenia kierowcy i ustawienie lusterek nie różni się od tego znanego z dotychczasowego samochodu egzaminacyjnego. Dźwignie i przełączniki znajdują się dokładnie w tych samych miejscach i działają w taki sam sposób.


regulacja “góra-dół”

regulacja kąta oparcia



Jak włączyć wycieraczki w Suzuki Swift?
Obsługa wycieraczek oraz spryskiwaczy przedniej i tylnej szyby odbywa się prawą dźwignią za kierownicą, co jest typowe dla wszystkich samochodów. Wycieraczki przedniej szyby uruchamia się przełączając dźwignię w górę lub w dół. Ruch w górę uruchamia wycieraczki jednorazowo (MIST), ruch w dół ustawia odpowiedni tryb pracy: przerywany (INT), ciągły (LO) i przyspieszony (HI). Dodatkowo, interwały w trybie przerywanym można dodatkowo regulować pokrętłem znajdującym się obok. Pokrętło działa wyłącznie w połączeniu z trybem przerywanym.



Spryskiwacz szyby przedniej uruchamia się przez pociągnięcie dźwigni do siebie, spryskiwacz szyby tylnej przez obrócenie pokrętła poniżej pozycji OFF.

Nawiew i klimatyzacja
Obsługa nawiewu i klimatyzacji składa się z ekranu, dwóch przełącznik i kilku przycisków. Za ustawienie kierunku strumienia powietrza odpowiedzialny jest skrajny prawy przycisk – za każdym jego naciśnięciem kierunek ulega zmianie, co widoczne będzie na ekranie. Regulacja intensywności wentylatora dmuchawy odbywa się za pośrednictwem lewego pionowego przełącznika, regulacja temperatury za pośrednictwem prawego. Panel ma ponadto funkcję ogrzewania przedniej szyby, czyli automatycznego ustawienia funkcji w taki sposób, aby zoptymalizować nadmuch powietrza na zaparowaną przednią szybę.
System bezkluczykowy na egzaminie? Jak uruchomić Suzuki Swift?
Istotną różnicą w odniesieniu do Hyundaia i20 stanowi bezkluczykowy system dostępu. Działanie centralnego zamka niewiele się zmieniło, z jednym wyjątkiem: po jednym naciśnięciu na pilocie przycisku z otwartą kłódką odblokowują się wyłącznie drzwi kierowcy, a dopiero po drugim naciśnięciu wszystkie pozostałe. W obecności pilota można otworzyć drzwi również za pośrednictwem przycisku znajdującego się na klamce drzwi. Podobnie, jak w przypadku guzików na pilocie, pojedyncze naciśnięcie odblokowuje drzwi kierowcy, dopiero następne wszystkie pozostałe.





Dodatkowe wyposażenie w Swifcie – co jeszcze warto wiedzieć przed egzaminem?
W przeciwieństwie do samochodów egzaminacyjnych Hyundai i20, Suzuki Swift ma na pokładzie szereg dodatkowego wyposażenia z zakresu wspomagania jazdy.Jednym z nich są czujniki oraz kamera cofania, które pomagają podczas wykonywania manewrów. W przypadku zadań egzaminacyjnych, ich obecność będzie pomocna na placu manewrowym i podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Po ustawieniu biegu wstecznego, na środkowym ekranie wyświetla się obraz przestrzeni znajdującej się za pojazdem, uzupełniony o linie pomocnicze, z grubsza określające szerokość naszego samochodu. Naturalnie, objętość pojazdu jest nieco przeskalowana, zatem w rzeczywistości Suzuki jest krótsze i węższe, niż sugerują linie, niemniej nie warto ryzykować i podjeżdżać zbyt blisko. Za sprawą czujników, po wykryciu bliskości przeszkody znajdującej się za pojazdem, wewnątrz rozlegnie się przerywany sygnał ostrzegawczy. Jego częstotliwość jest uzależniona od odległości od owej przeszkody – im mniejsza odległość, tym większa częstotliwość. W krytycznym momencie sygnał będzie ciągły, aczkolwiek nadal oznacza to zapas w postaci około kilkunastu centymetrów.
W przypadku placu manewrowego, podczas cofania wzdłuż “łuku”, sygnał z czujnika pomoże ocenić odległość od pachołków w trakcie wjazdu tyłem na kopertę. Kąt widzenia czujników to około 180 stopni, tak więc będą one ostrzegać nie tylko przed przeszkodą znajdującą się za pojazdem, ale również obok niego, blisko tylnego zderzaka. Oznacza to, że sygnał ostrzegawczy można usłyszeć również podczas jazdy wzdłuż zakrętu, kiedy samochód omija stojące na linii pachołki. Tutaj niezmiennie lepiej spisują się boczne lusterka, ponieważ w tej sytuacji priorytetem jest jednak jazda wzdłuż linii, a nie zbliżanie się do niej. Nie powinno się jednak polegać na sygnale z czujnika w stu procentach, lecz traktować jedynie jako pomoc i sugestię, a nie wyrocznię.
W kontekście wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego, czujniki cofania pomogą ocenić odległość od znajdującej się za samochodem przeszkody, w postaci np. innego, zaparkowanego wzdłuż ulicy pojazdu. Ogólnie, takie rozwiązanie jest pomocne w przypadku każdego manewru wymagającego precyzyjnego cofania, ponieważ pozwoli znacznie dokładniej ocenić, do jakiego momentu można bezpiecznie dojeżdżać do przeszkody.



Jeżeli w promieniu około 90 stopni obok naszego samochodu znajduje się inny, mogący kolidować podczas zmiany pasa, przy krawędzi lusterka zaświeci się pomarańczowa kontrolka ostrzegawcza. Warto pamiętać, że system ostrzega przed fizyczną obecnością samochodu, a nie faktyczną bezkolizyjnością ewentualnego manewru, w przypadku dużej różnicy prędkości. Dlatego, podobnie jak w przypadku pozostałych dodatkowych systemów, nie należy mu w stu procentach ufać.



