Jeśli nie masz jeszcze prawa jazdy albo jesteś akurat w trakcie kursu, to bardzo możliwe, że nie do końca wiesz, jak przebiega tankowanie na stacji benzynowej i jakie paliwo stosowane jest w poszczególnych samochodach. Dla doświadczonego kierowcy jest to wiedza oczywista, ale jako osoby bez prawka lub w trakcie kursu mogliście nie mieć z tym wcześniej do czynienia. Sprawdźmy więc, jak wyglądają oznaczenia paliw na stacjach i jak bezpiecznie i bez problemów zatankować samochód?
Jakie są rodzaje paliwa na stacjach benzynowych?
Na stacjach benzynowych znajdziesz kilka różnych rodzajów paliw, które różnią się pod względem właściwości oraz zastosowań. Najważniejszy podział to: benzyna, olej napędowy (tzw. diesel) oraz gaz LPG. Benzyna, dostępna w różnych wariantach:
benzyna E5 / 98 (dawniej PB98), która zawiera do 5% biokomponentów,
benzyna E10 / 95, (nowy standard od 2024 roku z maksymalnie 10% dodatkiem biopaliw, zastąpiła benzynę PB95).
To dwa podstawowe rodzaje benzyny dostępne na stacjach w Polsce. Dodatkowo większość sieciowych stacji paliw oferuje swoje marki tzw. „paliwa premium”. W przypadku stacji Orlen dostępne są paliwa:
benzyna bezołowiowa 95,
benzyna bezołowiowa 98,
Verva 98 – paliwo premium.
Zdecydowana większość kierowców wybiera benzynę E5 / 95 / PB95 ze względu na niższą cenę.
Czas na realizację Twoich planów!
Zapisz się na kurs już dziś!
Chcesz zdobyć upragnione prawo jazdy? A może potrzebujesz tego dokumentu do pracy? Zapraszamy na kurs prawa jazdy kategorii B oraz kursy dla kierowców samochodów ciężarowych i autobusów. Zapewniamy nowoczesną flotę i profesjonalną kadrę. Pomagamy też kierowcom, którzy mają już prawo jazdy, ale nie czują się pewnie za kierownicą. Jeśli chcesz nabrać pewności siebie na drodze, sprawdź – kurs dla kierowców z prawem jazdy.
Standardowe oznaczenia oleju napędowego – czy ON to diesel?
Druga grupa paliw dostępnych na stacjach to oczywiście olej napędowy (ON), czyli tak zwany diesel. Odpowiadając na powyższe pytanie – tak, ON to diesel, czyli olej napędowy – paliwo do pojazdów z silnikiem diesla.
Olej napędowy również dostępny jest w różnych klasach:
Typ B7 pozwala na dodatek do 7-procentowej zawartości biokomponentów,
B10 – do 10% biopaliw,
XTL – syntetyczny olej napędowy, wytwarzany bez użycia ropy naftowej, co czyni go bardziej ekologiczną opcją.
W praktyce podobnie jak w przypadku benzyny, stacje oferują najczęściej „standardowy” olej napędowy oraz wersję premium o podwyższonych parametrach i wyższej cenie. Nazwy paliw na stacjach to nazwy własne danych marek, np. Diesel Ultimate na stacjach BP. Jednak to oznaczenie B7 czy B10 powie Ci dokładnie, jaki to typ paliwa.
LPG – czyli autogaz
Na niemal każdej stacji benzynowej znajdziesz także gaz LPG, czyli tak zwany autogaz. Jest to mieszanka propanu i butanu. Cieszy się sporą popularnością ze względu na niższe koszty. Jednak żeby skorzystać z tego paliwa, konieczny jest montaż w samochodzie odpowiedniej instalacji.
Jak oznaczone są paliwa na dystrybutorach?
Na stacjach benzynowych wprowadzono ujednolicony system oznaczeń paliw, który zainicjowała Unia Europejska już w 2018 roku. Głównym celem nowych oznaczeń paliw jest uproszczenie identyfikacji różnych rodzajów paliw w całej Europie. Oznaczenia te są widoczne nie tylko na dystrybutorach, ale także na końcówkach węży do tankowania.
W ramach tego systemu stosowane są figury geometryczne:
Okrąg symbolizuje benzynę i nosi literę „E”, która informuje o poziomie biokomponentów: E5 oznacza, że paliwo zawiera do 5% biopaliw, natomiast E10 ma maksymalnie 10% biokomponentów.
Kwadrat przedstawia olej napędowy z literą „B”. Przykłady to B7 oraz B10, które wskazują na zawartość biopaliw.
Romb odnosi się do paliw gazowych, takich jak LPG (skroplony gaz płynny), CNG (sprężony gaz ziemny) oraz LNG (skroplony gaz ziemny), a wodór (H2).
Te uniwersalne oznaczenia paliw na stacjach sprawiają, że nie pogubisz się np. w trakcie wakacji czy służbowego wyjazdu do innego kraju Unii Europejskiej.

Jak sprawdzić odpowiedni rodzaj paliwa dla pojazdu w dowodzie rejestracyjnym?
Rodzaj paliwa używanego w danym samochodzie można łatwo sprawdzić, zaglądając do dowodu rejestracyjnego. Wystarczy zwrócić uwagę na pole oznaczone skrótem P3, które zawiera symbol wskazujący na typ paliwa. Najczęściej spotykane wartości w tym polu to:
P – oznaczające benzynę,
D – odnoszące się do oleju napędowego (diesel),
LPG – które wskazuje na skroplony gaz płynny,
EE – dla energii elektrycznej.
Rzadziej:
CNG – oznaczające sprężony gaz ziemny,
H – dla wodoru,
BD – informujące o biodieslu,
E85 – odnosi się do paliwa z 85% biokomponentów.
Po której stronie mam wlew paliwa?
Zdarzają się sytuacje, że zbliżając się do stacji benzynowej nagle zaczynamy się zastanawiać, z której strony jest wlew paliwa w naszym samochodzie? Szczególnie jeśli jedziemy nie swoim autem – np. pożyczonym lub służbowym. W większości nowszych samochodów można to łatwo sprawdzić bez zatrzymywania się i wysiadania na zewnątrz. Wystarczy szybki rzut oka na deskę rozdzielczą. Obok symbolu dystrybutora znajdziemy niewielką strzałkę lub trójkącik wskazujący, po które stronie auta jest wlew paliwa.

Na widocznym powyżej przykładzie wlew paliwa znajduje się po lewej stronie samochodu, czyli po stronie kierowcy.
Na co zwrócić uwagę podczas pierwszego tankowania na stacji benzynowej?
Stresuje Cię pierwsze tankowanie na stacji benzynowej? Nie ma się czym przejmować. Wystarczy pamiętać o kilku istotnych rzeczach?
Przede wszystkim wybór odpowiedniego paliwa – benzyna do samochodu z silnikiem benzynowym i olej napędowy (ON) do samochodu z silnikiem wysokoprężnym Diesla.
Rodzaj paliwa, którego używa Twoje auto sprawdzisz w dowodzie rejestracyjnym – informację tę znajdziesz często także na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Sprawdź, po której stronie samochodu znajduje się wlew paliwa, aby odpowiednio ustawić się przy dystrybutorze.
Zwolnij drzwiczki blokujące dostęp do wlewu paliwa (zwykle przy pomocy odpowiedniej dźwigni/przycisku w kabinie) i odkręć korek baku.
Podnieś pistolet do tankowania z dystrybutora i upewnij się, że widoczna na wyświetlaczu opłata za tankowanie się wyzeruje.
Umieść pistolet w baku wsuwając go maksymalnie do wewnątrz.
Naciśnij „spust” uruchamiający przepływ paliwa. Możesz go albo trzymać do dowolnego momentu, albo uruchomić blokadę automatycznego przepływu. W momencie, gdy bak będzie pełny, dystrybutor automatycznie odłączy dopływ paliwa.
Upewnij się, że przepływ paliwa w wężu jest wyłączony i odłóż pistolet na miejsce.
Nie zapomnij zapłacić za paliwo po tankowaniu :).
Zatankowałem złe paliwo – co zrobić?
Zatankowałeś benzynę bezołowiową do samochodu na olej napędowy albo odwrotnie – wlałeś diesla do auta na benzynę? Podpowiadamy co zrobić w takiej sytuacji.
Wlanie benzyny do silnika diesla – co się stanie?
Jeśli zauważyłeś błąd jeszcze przed uruchomieniem silnika, masz szczęście. Wystarczy wtedy całkowicie opróżnić zbiornik paliwa (w profesjonalnym warsztacie). Problem pojawia się, gdy zdążyliśmy już odpalić silnik. Benzyna krążąca w systemie paliwowym diesla działa niczym rozpuszczalnik i naraża wiele podzespołów na uszkodzenia. Największe zagrożenie dotyczy układu wtrysku paliwa, choć naprawy mogą obejmować również przewody paliwowe i filtry.
Warto wiedzieć, że taki błąd podczas tankowania nie zawsze powoduje natychmiastowe objawy, takie jak niestabilna praca jednostki napędowej czy nietypowe spalanie. Niekiedy awaria może wystąpić niespodziewanie, nawet po pokonaniu znacznego dystansu. Niestety, w tym momencie szkody mogą być nieodwracalne i silnik może ulec całkowitemu zniszczeniu.
Wlanie oleju napędowego do silnika benzynowego – jak postępować?
Ta pomyłka występuje rzadziej. Przyczyną jest fakt, że dystrybutor oleju napędowego ma zazwyczaj grubszą końcówkę niż ten do benzyny. Ta różnica rozmiarów uniemożliwia włożenie jej do otworu wlewu w pojeździe benzynowym, co powinno Cię zaalarmować. Jednakże, jeśli mimo wszystko dojdzie do błędu, skutki zależą od ilości niewłaściwego paliwa w zbiorniku oraz tego, czy włączyłeś silnik.
Problem pojawia się, gdy w baku znajdzie się większa ilość nieodpowiedniego paliwa. Gdy pojazd nie został uruchomiony, wystarczy wypompować paliwo i oczyścić filtr. Natomiast, gdy doszło do uruchomienia silnika, prawdopodobnie wystąpią uszkodzenia wymagające kosztownych napraw, takich jak wymiana wtryskiwaczy lub świec. Pierwsze symptomy mogą pojawić się już przy próbie uruchomienia. Silnik będzie miał trudności z zapaleniem, a jeśli już się odpali, szybko zacznie pracować nierówno i straci moc.
W obu przypadkach konsekwencje mogą być poważne. Mamy nadzieję, że nasz krótki poradnik pomoże Ci uniknąć takiej wpadki.


